Прилагателни имена
1. Текстове за диктовки
Лятна буря
Вековните буки зашумяха тревожно. Заблестяха светкавици. Черни облаци забулиха небето. Закапаха едри капки дъжд. От полето се вдигнаха стълбове прах.
Налетя страшна буря. Заеча старата гора.
Сънят на врабчето
Заспало сивото врабче в гнездото си сред посърналата шума на дърветата. Сънувало чуден сън...
Пролетна градина. Високи дървета ронели бял цвят. По белите клони на дърветата кацали дивни птички- с жълти коремчета, с червени крачка, със сини шийки, златни главици и очи, бистри като елмази.
Славният жабок
На южния бряг на пенлива река, седнал върху топъл камък, жабокът Бо си шиеше плувки. Мина таралежът и му каза да си сло
жи цветни кръпки на старите плувки, защото е модерно. Бо не отговори. Много мразеше някой да знае повече от него.
а/ От текст по избор извадете прилагателните имена заедно със съществителните имена, които поясняват.
б/ От третия текст обяснете какъв признак на предмета означава прилагателното име / цвят, размер, качество /
в/ Във втория текст подчертайте прилагателните имена;
2. Поставете подходящи прилагателни имена към дадените съществителни имена. Запишете въпросите, с които ги открихте.
златоперест петел Какъв?
..................... иглика ........................
.................... кокиче ..........................
................... пързалка ........................
3. Запишете прилагателни имена , които са признаци на предметите.
тетрадка, молив, топка, къща, куче, топола, чушки
4. Допълнете пропуснатите прилагателни имена в текста. Подчертайте думите, които поясняват.
Думи за допълване: планинско, малко, златна, голямо, синеоко, бистра
.........................момиче със...............косица се наведе над....................вода. .........................поточе помисли, че момичето е ........................ цвете.
5. Разширете изреченията с прилагателни имена. Запишете ги.
Из тревичките показва гръбче гъбка.
Момчето кара велосипед.
Рибки плуват в аквариума.
Зад облака се показа слънце.
РОД И ЧИСЛО НА ПРИЛАГАТЕЛНИТЕ ИМЕНА
1. Постави прилагателните имена в подходящ род. Препиши текста.
Дойде............/ пъстър / пролет. Цъфна..../ ароматен / цвте. Жужеше ..../ малък / пчеличка. Пееше ..../ сладкогласен / славейче. Летеше..../ красив/ пеперудка.
2. Прибави към съществителните имена подходящи прилагателни.
Какъв?- връх, моряк каква?- череша, къща Какво?- момче, врабче Какви?- ученици, рози
3. Препиши текста вярно и красиво. Подчертай съществителните и прилагателните имена.
Малкото синеоко момиче със златна косица се наведе над бистрата вода. Планинското поточе помисли, че момичето е голямо цвете. Затова много се изненада, когато златокосата девойка заговори.
4. Замени прилагателните имена с други, близки по значение.
Дворът се огласяше от веселите гласове на децата. Като стрела прелетя пъргав заек.
5. Открий словосъчетанията от съществително и прилагателно име. Определи рода и числото им.
Зад широката река в тъмна и страшна гора живеело грозно джудже. Някога то било великан и владетел на голяма страна. От злоба то се стопило и станало джудже с великанска сила.
Образец: широката река- ж.р., ед.ч.
6. Подчертай прилагателните имена. Срещу тях напиши прилагателни с противоположно значение. Определи рода и числото им.
слаб дъжд- остър молив- млада жена- високо дърво- гореща ютия-
7. Препиши само прилагателните имена, които са в множествено число. Превърни ги в единствено число. Определи рода им.
Хубава е нашата Пирин планина!
Какви високи върхове, покрити цяла година със сняг, какви зелени долини, какви страшни борови гори, какви дивни хубости!
ПРАВОПИС НА ПРИЛАГАТЕЛНИТЕ ИМЕНА
1.Препишете текст по избор. Подчертайте прилагателните имена.
а/ Сънчо
На света има едно малко палаво момченце Сънчо. Шапката и пантофите на Сънчо. Шапката и пантофите на Сънчо са извезани със злато. Дрехата му е от синьо кадифе, а гласът му звучи като сребърно звънче. И запее ли Сънчо, добрите зайчета в гората заспиват. Заспиват и децата под меката завивка.
б/ Незнайко
Незнайко носеше светложълти панталони, оранжева рубашка със зелена вратовръзка и яркосиня шапка. Изобщо той не обичаше ярки цветове. Нагизден като папагал, Незнайко по цели дни тичаше из града. Съчиняваше разни измислици и ги разказваше на всеки срещнат.
2. Заменете прилагателните имена с близкозначни думи.
Прилежният ученик винаги учи уроците си. В училище е прилежен. Учебниците и тетрадките му са прилежно подвързани.
3. От коя приказка е текстът? Препишете го, като прибавите подходящи прилагателни имена.
Лисицата отишла под дървото пак да иска яйца от коса.
Кучето- след нея.
Лисицата побягнала, като го зърнала.
4. Коя буква се пише- а или ъ! Препишете само прилагателните имена.
крот...к, кайм...к, свет...л, кам...к, бух...л, куф...р, мок...р, лов...к, ряд...к, хит...р, под...л
5. Прочетете текста. Открийте прилагателните имена, които се повтарят. Помислете как ще избегнете повторенията. Запишете новата редакция на съчинението. Направете звуков модел на последната дума от текста.
На пързалката
( Съчинение- описание )
Дойде студената ледена зима. Дълбокото езеро се превърна в гладка ледена пързалка. Тя мами малките деца.
Ето Живко е вече на ледената пързалка. Неговите приятели също са излезли. Те весело се пързалят с шейни. Живко е радостен. Има си зимни кънки. Другарите му също са радостни.
ПРИЛАГАТЕЛНО ИМЕ- 3 КЛАС
ТЕСТ
1. Прилагателните имена се откриват с въпросите:
а/ Какво е това? б/ Какъв? Каква? Какво? Какви? в/ Какво прави?
2. Прилагателните имена се съгласуват със съществителните имена, които се поясняват, по:
а/ число; б/ род; в/ род и число;
3. В кое от словосъчетанията съществителното и прилагателните имена НЕ са съгласувани?
а/ пъстър папагал; б/ жълти панталон; в/ китно селце;
4. На кой ред прилагателните имена НЕ са образувани с наставката - лив?
а/ работлив, горделив, услужлив;
б/ игрив, бъбрив, учтив;
в/ пенлив, свенлив, трънлив;
5. На кой ред всички прилагателни имена са в мъжки род?
а/ розов, палав, добър; б/ кисел, ниска, рус; в/ едър, дълъг, буйно;
6. На кой ред има две прилагателни имена в женски род?
а/ засмян, добродушен, работна; б/ умна, есенен, смела; в/ готово, дълъг, богата;
7. На кой ред има правописна грешка?
а/ Пред нас се разкри прекрасна гледка.
б/ Чета много интересна книга.
в/ Майката на Петя е известна актриса.
8. На кой ред има грешка?
а/ Облаците се носеха бавно по небето.
б/ Най обичам да играя с Ива.
в/ По ароматни ягоди никога не съм ял.
9. В кое изречение с допусната правописна грешка?
а/ В кухнята намериха само корички плесенясал хляб.
б/ Срещу нашия блок има нов весникарски павилион.
в/ Купих си бански костюм, защото заминавам на море.
10. С кои прилагателни имена свързвате съществителното име дюля?
а/ жълта, едра, узряла; б/ червена, ароматна, сочна; в/ голяма, зелена, сладка;
11. На кой ред всички прилагателни имена от среден род са написани вярно?
а/ песенно, спонтанно, каменно;
б/ сънно, военно, особенно;
в/ пламенно, законно, утрино;
12. На кой ред НЯМА правописна грешка?
а/ Купих от магазина топал хляб.
б/ Харесвам приказките на Хитар Петър.
в/ Имам хубав нов пуловер.
13. На кой ред всички прилагателни имена НЕ могат да се степенуват?
а/ млад, горещ, копринен; б/ пясъчен, уличен, вестникарски; в/ дървен, стъклен, вкусен;
14. В кое изречение по НЕ е употребено за сравнение? Поставете разделителната чертица.
а/ Утрото е по мъдро от вечерта. б/ Стоян е по добрият ми приятел. в/ Вървя спокойно по тихата уличка.
15. На кой ред всички прилагателни имена са написани правилно?
а/ дълъг, пъстър, сладък; б/ гладък, нисък, хитар; в/ трапчив, мъдар, гиздъв;
16. На кой ред НЯМА грешка?
а/ Сутрин изпивам по една чаша плодов сок. б/ Харесвам Деси, защото е винаги осмихната. в/ Една угромна вълна заля плажа.
17. На кой ред има грешка?
а/ Есенните дни са по- кратки и хладни. б/ Китарата и цигулката са струнни инструменти. в/ Мама и сестра ми имат рожденни дни през май.
18. На кой ред всички прилагателни имена са синоними?
а/ смел, красив, юначен; б/ топъл, парещ, мек; в/ хладен, студен, мразовит;
19. На кой ред има грешно написано прилагателно име?
а/ На поляната видях да пасе хубав кон.
б/ Рано сутрин въздухът е свеж и чист.
в/ Пред вратата стоеше висок мургаф младеж.
20. На кой ред прилагателните имена са образувани от две думи?
а/ ученолюбив, миролюбив; б/ разговорлив, сребрист; в/ пакостлив, описателен;